نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 559
دويست حديث مىرسد كه چهل و چند نفر از راويان ثقات، و علماى اعلام، در بيش از
پنجاه كتاب آوردهاند ... اگر اين احاديث متواتر نباشد چه حديثى متواتر
است"؟! [1]
3- اما فلسفه رجعت
مهمترين سؤالى كه در برابر اين عقيده مطرح مىشود اين است كه هدف از رجعت قبل
از رستاخيز عمومى انسانها چيست؟
با توجه به آنچه از روايات اسلامى استفاده مىشود اين موضوع جنبه همگانى
ندارد، بلكه اختصاص به مؤمنان صالحالعملى دارد كه در يك مرحله عالى از ايمان قرار
دارند، و همچنين كفار و طاغيان ستمگرى كه در مرحله منحطى از كفر و ظلم قرار دارند،
چنين به نظر مىرسد كه بازگشت مجدد اين دو گروه به زندگى دنيا به منظور تكميل يك
حلقه تكاملى گروه اول و چشيدن كيفر دنيوى گروه دوم است.
به تعبير ديگر گروهى از مؤمنان خالص كه در مسير تكامل معنوى با موانع و عوائقى
در زندگى خود روبرو شدهاند و تكامل آنها ناتمام مانده است حكمت الهى ايجاب مىكند
كه سير تكاملى خود را از طريق بازگشت مجدد به اين جهان ادامه دهند، شاهد و ناظر
حكومت جهانى حق و عدالت باشند و در بناى اين حكومت شركت جويند، چرا كه شركت در
تشكيل چنين حكومتى از بزرگترين افتخارات است.
و بعكس گروهى از منافقان و جباران سرسخت علاوه بر كيفر خاص خود در رستاخيز
بايد مجازاتهايى در اين جهان، نظير آنچه اقوام سركشى مانند فرعونيان و عاد و ثمود
و قوم لوط ديدند ببينند، و تنها راه آن رجعت است.