نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 541
در حقيقت دو آيه فوق، مجموعه روشنى را از عوامل شناخت و طرق ارتباط انسان با
جهان خارج را بازگو مىكند.
" حس تشخيص"، و عقل بيدار، در مقابل دلمردگى.
" گوش شنوا" براى جذب سخنان حق از طريق سمع.
و چشم بينا" براى مشاهده چهره حق و باطل از طريق بصر.
اما لجاجت و خودسرى و تقليد كوركورانه و گناه، چشم حقيقت بين انسان را نابينا
و گوش او را كر و گاه عقل و قلب او را نيز از كار مىاندازد، و چنين كسانى اگر
تمام انبياء و اولياء و فرشتگان براى هدايتشان بسيج شوند بى اثر خواهد بود، چرا كه
ارتباطشان با عالم بيرون وجودشان به كلى قطع است و تنها در خود فرو رفتهاند!.
نظير اين تعبير در سوره بقره و سوره روم و بعضى ديگر از سورههاى قرآن آمده
است و ما درباره اهميت" نعمت ابزار شناخت" بحث ديگرى در تفسير سوره نحل
ذيل آيه 78 داشتهايم (جلد 11 صفحه 336).
ضمنا اين نكته را مجددا يادآور مىشويم كه منظور از ايمان و تسليم اين نيست كه
حقايق دين را قبلا پذيرفته باشند تا تحصيل حاصل شود، بلكه هدف اين است كه انسان تا
روح حقطلبى و خضوع در برابر فرمان خدا، نداشته باشد هرگز گوش به سخنان پيامبران
نخواهد داد.
نكتهها:
1- انگيزههاى توكل
" توكل" از ماده" وكالت" در منطق قرآن به معنى اعتماد و
تكيه كردن بر خدا است و او را ولى و وكيل خود قرار دادن و بر اثر آن از حجم مشكلات
و انبوه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 541