نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 399
چنين اقتضا مىكند كه بر اثر تكرار، ايجاد" حالت" و"
ملكه" و" عشق" و علاقه مىكند.
***
سپس به نتيجه" تزيين اعمال" پرداخته و سرانجام كار چنين كسانى
را اين گونه بيان مىكند:" آنها كسانى هستند كه عذابى بد و شديد و دردناك
دارند" (أُوْلئِكَ الَّذِينَ لَهُمْ سُوءُ
الْعَذابِ).
در دنيا سرگردان و مايوس و پريشان خواهند بود، و در آخرت گرفتار مجازاتى
هولناك.
" و آنها در آخرت زيانكارترين مردمند" (وَ هُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ).
دليل بر اينكه آنها از همه زيانكارترند همان است كه در" سوره كهف آيه
103" آمده است: قُلْ هَلْ
نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي
الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً:" بگو آيا زيانكارترين مردم را به شما معرفى كنم؟
آنها هستند كه تلاشها و كوششهايشان در زندگى دنيا نابود شده در عين حال گمان
مىكنند عمل نيك انجام مىدهند"! چه زيانى از اين بالاتر كه انسان اعمال زشتش
را زيبا ببيند و تمام نيروى خود را براى آن به كار گيرد به گمان اينكه كار مثبتى
انجام مىدهد، اما سرانجام ببيند جز بدبختى و سيهروزى ببار نياورده است.
***
و در آخرين آيه مورد بحث به عنوان تكميلى بر اشارات گذشته در زمينه عظمت
محتواى قرآن، و مقدمهاى براى داستانهاى انبياء كه بلافاصله بعد از آن شروع مىشود
مىفرمايد:" بطور مسلم اين قرآن از سوى حكيم و دانايى بر تو القا
مىشود" (وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ
لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ).
گرچه" حكيم" و" عليم" هر دو اشاره به دانايى پروردگار
است، ولى" حكمت"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 399