نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 39
همان بهشتى كه" هر چه در آن بخواهند در
آنجا براى آنها فراهم است" (لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُنَ).
همان بهشتى
كه" براى هميشه در آن خواهند ماند" (خالِدِينَ).
" اين
وعدهاى است مسلم بر پروردگارتان كه آن را بر عهده گرفته است" (كانَ
عَلى رَبِّكَ وَعْداً مَسْؤُلًا).
اين سؤال و
داورى طلبيدن نه به خاطر آن است كه كسى ترديد در اين امر داشته باشد، و نه اينكه آن
عذابهاى دردناك وحشتناك قابل موازنه و مقايسه با اين نعمتهاى بى نظير باشد، بلكه
اين گونه سؤالها و داورى طلبيدنها براى بيدار ساختن وجدانهاى خفته است كه آنها را
در برابر يك امر بديهى و بر سر دو راهى قرار دهند.
اگر در پاسخ
بگويند آن نعمتها بهتر است و برتر است (كه حتما بايد بگويند) خود را محكوم
كردهاند كه اعمالشان بر ضد آن است، و اگر بگويند آن عذاب بر اين نعمت برترى دارد
سند بى عقلى خود را امضاء نمودهاند، و اين درست به آن مىماند كه ما به جوان
گريزپايى كه مدرسه و دانشگاه را ترك گفته، هشدار مىدهيم و مىگوئيم ببين آنها كه
از علم و دانش فرار كردند و در آغوش فساد افتادند جايشان زندان است آيا زندان بهتر
است يا رسيدن به مقامات عالى؟!
نكتهها:
1- نخست به
اين نكته بايد توجه كرد كه در آيات فوق در يك جا" خلد" و جاودانگى را به
عنوان صفتى براى بهشت بيان كرده و در جاى ديگر" خالد بودن" را حال براى
بهشتيان، تا تاكيدى باشد بر اين حقيقت كه هم بهشت جاودانى است و هم ساكنان آن.
2-
جمله" لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُنَ" (هر
چه بخواهند در بهشت هست) نقطه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 39