نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 386
ما امامى برمىگزينيم اگر بر طريق هدايت بود اطاعتش مىكنيم، و اگر از طريق
گمراهى رفت او را صاف مىكنيم! (و يا كنار مىگذاريم).
ما به آنها گفتيم در اين صورت شما امام خود هستيد، شما سرگردان شديد و ما
سرگردان نيستيم.
ولى ما همان را برگزيديم كه پروردگار ما براى ما روز غدير خم برگزيده و از آن
كمترين انحراف و عدولى نخواهيم داشت.
ما بر نور واضح الهى هستيم، پروردگارا بر نورانيت ما بيفزا و ما را ثابت قدم
بدار" [1]
3- ذكر خدا
در آيات فوق خوانديم كه يكى از ويژگيهاى شاعران با هدف اين است كه خدا را
بسيار ياد مىكنند.
در حديثى از امام صادق ع مىخوانيم كه فرمود: مراد از
" ذكر كثير"
تسبيح فاطمه زهرا (سلام اللَّه عليها) است (كه مشتمل بر تكبير و حمد و تسبيح
است).
و در حديث ديگرى از همان امام ع مىخوانيم كه فرمود:" يكى از سختترين و
مهمترين امورى كه خدا بر خلق، فرض كرده است، ذكر كثير خدا است، سپس فرمود: منظورم
اين نيست كه
" سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر"
بگويند، اگر چه اين هم جزئى از آن است، و لكن:
ذكر اللَّه عند ما احل و حرم، فان كان طاعة عمل بها، و ان كان معصية تركها:
" منظور ياد كردن خدا است به هنگامى كه انسان با حلال و حرام مواجه
مىشود، اگر اطاعت خدا باشد آن را انجام دهد و اگر معصيت باشد ترك گويد" [2]