نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 385
زدند، گويى روح القدس اين اشعار را بر زبان آنها جارى مىساخت [1] و گاه براى
ايجاد حركت در تودههاى رنجديده كه احساس حقارت مىكردند اشعارى مىسرودند و شور و
حماسه و هيجان مىآفريدند.
و قرآن درباره اينها مىگويد: إِلَّا
الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً وَ
انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا.
جالب اينكه اين گروه از شاعران، گاهى چنان آثار جاودانهاى از خود به يادگار
گذاشتند كه پيشوايان بزرگ اسلام، طبق بعضى از روايات، مردم را به حفظ اشعار آنها
توصيه مىفرمودند، چنان كه درباره اشعار" عبدى" از" امام
صادق" ع نقل شده كه فرمود:
يا معشر الشيعة علموا اولادكم شعر العبدى، فانه على دين اللَّه:
" به فرزندان خود، اشعار عبدى را بياموزيد كه او بر دين خدا است" [2] اين بحث را با
يكى از اشعار معروف عبدى كه در زمينه خلافت و جانشينى پيامبر اسلام ص سروده پايان
مىدهيم:
و قالوا رسول اللَّه ما اختار بعده
اماما و لكنا لأنفسنا اخترنا!
اقمنا اماما ان اقام على الهدى
اطعنا، و ان ضل الهداية قومنا!
فقلنا اذا انتم امام امامكم
بحمد من الرحمن تهتم و لا تهمنا
و لكننا اخترنا الذى اختار ربنا
لنا يوم خم ما اعتدينا و لا حلنا!
و نحن على نور من اللَّه واضح
فيا رب زدنا منك نورا و ثبتنا!
:" آنها گفتند رسول خدا ص براى بعد از خود كسى را به عنوان امام انتخاب
نكرده است ولى ما خود انتخاب مىكنيم.