نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 35
و زنجيرند،
فرياد واويلاى آنها بلند مىشود! 14- امروز يك بار واويلا نگوئيد، بلكه بسيار
واويلا سر دهيد! 15- بگو آيا اين بهتر است يا بهشت جاويدانى كه به پرهيزگاران وعده
داده شده؟ بهشتى كه پاداش اعمال آنها و قرارگاهشان است.
16- هر چه
بخواهند در آنجا براى آنها فراهم است، جاودانه در آن خواهند ماند، اين وعدهاى است
مسلم كه پروردگارت بر عهده گرفته است.
تفسير:
مقايسهاى از بهشت و دوزخ
در اين آيات-
به دنبال بحثى كه از انحراف كفار در مساله توحيد و نبوت پيامبر ص در آيات قبل بود-
سخن از بخش ديگرى از انحرافات آنها در زمينه معاد مىگويد، و در حقيقت با بيان اين
بخش روشن مىشود كه آنها در تمام اصول دين گرفتار تزلزل و انحراف بودند، هم در
توحيد و هم در نبوت و هم در معاد، كه دو قسمت آن در آيات گذشته آمده، و اكنون
سومين بخش را مىخوانيم.
نخست
مىگويد:" بلكه آنها قيامت را تكذيب كردند" (بَلْ
كَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ).
ذكر
كلمه" بل" كه در اصطلاح ادبى براى" اضراب" است به اين معنى
است كه آنها آنچه در زمينه نفى توحيد و نبوت مىگويند بهانههايى است كه در حقيقت
از انكار معاد سرچشمه گرفته است، چرا كه اگر كسى ايمان به چنان دادگاه عظيم و
پاداش و كيفر الهى داشته باشد اين چنين بىپروا حقايق را به باد مسخره نمىگيرد و
با ذكر بهانههاى واهى از دعوت پيامبرى كه دلائل نبوتش آشكار است سر نمىپيچد، و
در برابر بتهايى كه با دست خود ساخته و پرداخته، سر تعظيم فرود نمىآورد.
اما قرآن در
اينجا به پاسخ استدلالى نپرداخته، چرا كه اين گروه اهل
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 35