نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 240
در اختيار او قرار داشت به كلى رها سازد، و بى آنكه تصميمى براى آنجا بگيرد
روانه به سوى بيابانها شود، بخصوص اينكه ساليان دراز صدها هزار نفر از بنى-
اسرائيل در آنجا ساكن بودند و با مسائل آن محيط آشنايى داشتند.
بنا بر اين از دو حال خارج نيست يا بنى اسرائيل همگى به مصر بازگشتند و حكومتى
را تشكيل دادند، و يا جمعى از آنها به فرمان موسى ع در آنجا ماندند و اين برنامه
را اجرا كردند، در غير اين صورت بيرون راندن فرعونيان و وارث ساختن بنى اسرائيل كه
در آيات آمده مفهوم روشنى نخواهد داشت.
2- ترتيب آيات
قرآن در آيات بعد چگونگى غرق فرعونيان را شرح مىدهد، اين امر سبب اين سؤال
مىشود كه چرا قرآن، نخست بيرون راندن فرعونيان را از قصرها و كاخها و املاكشان و
وارث شدن بنى اسرائيل را ذكر كرده، سپس چگونگى غرق فرعونيان را، در حالى كه ترتيب
طبيعى غير از آن است.
اين امر ممكن است از قبيل بيان" اجمال" و" تفصيل" باشد،
يعنى نخست مطلب را به طور سربسته بازگو كرده و بعد به شرح آن در آيات بعد پرداخته
است.
و نيز ممكن است از قبيل ذكر نتيجه و سپس شرح مقدمات بوده باشد.
(دقت كنيد)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 240