نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 188
نخست مرحله اعراض و روى گرداندن و بى اعتنايى نسبت به حق است، اما تدريجا به
مرحله تكذيب و انكار مىرسد، باز از اين مرحله فراتر مىرود و حق را به باد سخريه
مىگيرد، و به دنبال آن مجازات الهى فرا مىرسد (نظير اين تعبير در آغاز سوره
انعام آيه 4 و 5 نيز آمده است).
نكتهها:
1- در يكى از خطبههاى معروف" نهج البلاغه" على ع به اين واقعيت
اشاره فرموده كه خداوند پيامبران را آن چنان فرستاده است كه مردم بتوانند آزادانه
براى ايمان آوردن تصميمگيرى كنند كه اگر غير آن بود، ايمان اجبارى مىشد و سودى
نداشت، مىفرمايد:
" اگر خداوند مىخواست به هنگام مبعوث ساختن پيامبرانش، درهاى گنجها و
معادن طلا و باغهاى خرم و سرسبز را به روى آنان بگشايد مىگشود، و اگر مىخواست
پرندگان آسمان و حيوانات وحشى زمين را همراه آنان گسيل دارد مىداشت، اما اگر اين
كار را مىكرد امتحان از ميان مىرفت، و پاداش و جزا بى اثر مىشد" [1] در كتاب كافى
ذيل آيه مورد بحث چنين آمده كه:" اگر خدا مىخواست از آسمان نشانهاى نازل
مىكرد كه گردنهاى آنها در برابر آن خاضع گردد، و اگر چنين مىكرد آزمون از همه
مردم ساقط مىشد" [2] قابل توجه اينكه در كتب معروفى مانند" ارشاد مفيد" و" روضه
كافى" و" كمال الدين صدوق" و" تفسير قمى" آمده است كه
امام صادق ع در تفسير