نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 81
حج منافات
ندارد بلكه طبق روايات اسلامى يكى از فلسفه آن را تشكيل مىدهد چه مانعى دارد
مسلمانان در آن اجتماع بزرگ، پايه يك بازار مشترك اسلامى را بگذارند، و زمينههاى
مبادلاتى و تجارى را در ميان خود به گونهاى فراهم سازند كه نه منافعشان به جيب
دشمنانشان بريزد، و نه اقتصادشان وابسته به اجانب باشد، كه اين دنيا پرستى نيست،
عين عبادت است و جهاد.
و لذا در
همان روايت" هشام بن حكم" از" امام صادق" ع ضمن بيان فلسفههاى
حج صريحا به اين موضوع اشاره شده بود كه يكى از اهداف حج، تقويت تجارت مسلمانان و
تسهيل روابط اقتصادى است.
و در حديث
ديگرى از همان امام ع در تفسير آيه" لَيْسَ
عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ"
(بقره- 198) مىخوانيم كه فرمود: منظور از اين آيه كسب روزى است
فاذا احل
الرجل من احرامه و قضى فليشتر ليبع فى الموسم:
"
هنگامى كه انسان از احرام بيرون آيد و مناسك حج را بجا آورد در همان موسم حج خريد
و فروش كند (و اين موضوع نه تنها گناه ندارد بلكه داراى ثواب است)
[1] همين معنى در ذيل حديثى كه از" امام على بن موسى الرضا" ع
بطور مشروح در بيان فلسفههاى حج وارد شده است آمده و در پايان آن مىفرمايد:
لِيَشْهَدُوا
مَنافِعَ لَهُمْ[2] اشاره به اينكه آيه"
لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ" هم منافع معنوى را شامل مىشود
و هم منافع مادى را كه از يك نظر همه معنوى است.
كوتاه سخن
اينكه اين عبادت بزرگ اگر بطور صحيح و كامل مورد بهره- بردارى قرار گيرد و زوار
خانه خدا در آن ايام كه در آن سرزمين مقدس حضور
[1] تفسير عياشى طبق نقل تفسير الميزان جلد 2
صفحه 86.