نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 77
پيشوايان
بزرگ را مىبيند، و صداى آواى حماسههاى آنها را مىشنود.
آرى اينها
همه دست به دست هم مىدهند و زمينه يك انقلاب اخلاقى را در دلهاى آماده فراهم
مىسازند، به گونهاى توصيف ناشدنى و رق زندگانى انسان را بر مىگردانند و صفحه
نوينى در حيات او آغاز مىكنند.
بى جهت نيست
كه در روايات اسلامى مىخوانيم:" كسى كه حج را به طور كامل انجام دهد
يخرج من
ذنوبه كهيئته يوم ولدته امه!
": از
گناهان خود بيرون مىآيد همانند روزى كه از مادر متولد شده"
[1] آرى حج براى مسلمانان يك تولد ثانوى است، تولدى كه آغازگر يك زندگى
نوين انسانى مىباشد.
البته احتياج
به ياد آورى ندارد كه اين بركات و آثار- و آنچه بعدا به آن اشاره خواهيم كرد- نه
براى كسانى است كه از حج تنها به پوستهاى از آن قناعت كرده، و مغز آن را بدور
افكندهاند و نه براى آنها كه حج را وسيله تفريح و سير و سياحت و يا تظاهر و ريا و
تهيه وسائل مادى شخصى قرار داده و هرگز به روح آن واقف نشدهاند سهم آنها همان است
كه به آن رسيدهاند!
2- بعد سياسى حج-:
تفسير
نمونه ؛ ج14 ؛ ص77
گفته يكى از بزرگان فقهاى اسلام مراسم حج در عين
اينكه خالصترين و عميقترين عبادات را عرضه مىكند، مؤثرترين وسيله براى پيشبرد
اهداف سياسى اسلام است.
روح عبادت،
توجه به خدا، و روح سياست، توجه به خلق خدا است، اين دو در حج آن چنان به هم
آميختهاند كه تار و پود يكپارچه!.