نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 73
او آمده است،
آنها با اين عمل اعلام مىكنند كه در راه او آماده هر گونه ايثارند حتى بذل جان.
به هر حال
قرآن با اين گفتار برنامه شركآلود بتپرستان را نفى مىكند كه به هنگام قربانى
نام بتها را مىبردند، و اين مراسم توحيدى را به شرك آلوده مىساختند.
و در پايان
آيه مىفرمايد:" از گوشت حيوانات قربانى، هم خودتان بخوريد و هم بينوايان
فقير را اطعام نمائيد" (فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا
الْبائِسَ الْفَقِيرَ).
اين احتمال
در تفسير آيه نيز وجود دارد كه منظور از بردن نام خدا در"
أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ" تكبير و حمد و ثناى الهى در
اين ايام است به خاطر نعمتهاى بىپايانش، مخصوصا به خاطر چهار پايانى كه روزى
انسانها كرده كه از تمام اجزاى بدن آنها در زندگى خود بهره مىگيرند
[1]
نكتهها:
1- ايام
معلومات چيست؟
در آيات فوق
خداوند دستور مىدهد در" ايام معلومات" ياد او كنيد، و در آيه 203 سوره
بقره همين امر به صورت ديگرى آمده است: وَ اذْكُرُوا اللَّهَ فِي
أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ:" خدا را در ايام معدودى ياد
كنيد".
در
اينكه" ايام معلومات" چيست؟ و آيا با" ايام معدودات" كه در
سوره بقره آمده يكى است يا متفاوت مىباشد؟ ميان مفسران گفتگو است و روايات نيز در
اين زمينه متفاوت است:
[1] مطابق تفسير اول (بردن نام خدا به هنگام ذبح
كردن قربانى)" على" به معنى استعلاء است، و مطابق تفسير دوم (منظور ذكر
مطلق در اين ايام است)" على" به معنى" براى" مىباشد و ميان
اين دو تفسير فرق بسيارى است كه در نكات به آن اشاره خواهد شد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 73