نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 513
داورى كند گروهى از آنها رويگردان مىشوند.
49- ولى اگر (داورى به نفع آنها بوده باشد و) حق داشته باشند با نهايت تسليم
به سوى او مىآيند.
50- آيا در دلهاى آنها بيمارى است؟ يا شك و ترديد دارند؟ يا مىترسند خدا و
رسولش بر آنها ستم كند؟ اما خود اينها ستمگرند!
شان نزول:
مفسران براى بخشى از اين آيات دو شان نزول ذكر كردهاند: نخست اينكه:
يكى از منافقان با يك مرد يهودى نزاعى داشت، مرد يهودى، منافق ظاهر مسلمان را
به داورى پيامبر اسلام ص خواند، اما منافق زير بار نرفت، و او را به داورى"
كعب بن اشرف يهودى"! دعوت كرد (و حتى طبق بعضى از روايات صريحا گفت ممكن
است" محمد" در مورد ما عدالت را رعايت نكند!) آيات فوق نازل شد و سخت
اين گونه اشخاص را مورد سرزنش و مذمت قرار داد.
ديگر اينكه در ميان امير مؤمنان على ع و عثمان (يا طبق روايتى ميان آن حضرت و
مغيرة بن وائل) بر سر زمينى كه از على ع خريدارى كرده بود و سنگهايى از آن بيرون
آمد و خريدار مىخواست آن را به عنوان معيوب بودن رد كند، اختلافى در گرفت، على ع
فرمود: ميان من و تو رسول اللَّه داورى كند، اما" حكم بن ابى العاص" كه
از منافقان بود به خريدار گفت: اين كار را مكن، چرا كه اگر نزد پسر عموى او- يعنى
پيامبر- بروى مسلما به نفع او داورى خواهد كرد! آيه فوق نازل شد و او را سخت نكوهش
كرد [1]
***
[1]" مجمع البيان" و
تفسير" روح المعانى" و تفسير" تبيان" و تفسير"
قرطبى" و تفسير" فخر رازى" و تفسير" صافى" و تفسير"
نور الثقلين" (ذيل آيه مورد بحث با كمى تفاوت).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 513