نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 465
و از آنجا كه بسيارى از مردان و زنان براى فرار از زير بار اين مسئوليت الهى و
انسانى متعذر به عذرهايى از جمله نداشتن امكانات مالى مىشوند در آيات فوق صريحا
گفته شده است كه" فقر" نمىتواند مانع راه ازدواج گردد، بلكه چه بسا
ازدواج سبب غنا و بى نيازى مىشود.
دليل آن هم با دقت روشن مىشود، زيرا انسان تا مجرد است احساس مسئوليت نمىكند
نه ابتكار و نيرو و استعداد خود را به اندازه كافى براى كسب در آمد مشروع بسيج
مىكند، و نه به هنگامى كه در آمدى پيدا كرد در حفظ و بارور ساختن آن مىكوشد و به
همين دليل مجردان غالبا خانه به دوش و تهى دستند! اما بعد از ازدواج شخصيت انسان
تبديل به يك شخصيت اجتماعى مىشود و خود را شديدا مسئول حفظ همسر و آبروى خانواده
و تامين وسائل زندگى فرزندان آينده مىبيند، به همين دليل تمام هوش و ابتكار و
استعداد خود را به كار مىگيرد و در حفظ در آمدهاى خود و صرفهجويى، تلاش مىكند و
در مدت كوتاهى مىتواند بر فقر چيره شود.
بى جهت نيست كه در حديثى از امام صادق ع مىخوانيم"
الرزق مع النساء و العيال
":" روزى همراه همسر و فرزند است" [1] و در حديث ديگرى از پيامبر ص مىخوانيم:"
مردى خدمت حضرتش رسيد و از تهيدستى و نيازمندى شكايت كرد پيامبر ص فرمود:
تزوج، فتزوج فوسع له
"" ازدواج كن، او هم ازدواج كرد و گشايش در كار او پيدا شد"! [2] بدون شك
امدادهاى الهى و نيروهاى مرموز معنوى نيز به كمك چنين افراد مىآيد كه براى انجام
وظيفه انسانى و حفظ پاكى خود اقدام به ازدواج مىكنند.
هر فرد با ايمان مىتواند به اين وعده الهى دلگرم و مؤمن باشد، در حديثى