نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 433
اين تفسير نيز با ظاهر آيه چندان سازگار نيست.
اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور خانههايى باشد كه ساكن ندارد و انسان متاع
خود را در آنجا به امانت گذارده، و هنگام گذاردن رضايت ضمنى صاحب منزل را براى سر
كشى يا برداشتن متاع گرفته است.
البته قسمتى از اين تفاسير با هم منافاتى ندارد، ولى تفسير اول با معنى آيه
سازگارتر است.
ضمنا از اين بيان روشن مىشود كه انسان تنها به عنوان اينكه متاعى در خانهاى
دارد نمىتواند در خانه را بدون اجازه صاحب خانه بگشايد و وارد شود هر چند در آن
موقع كسى در خانه نباشد.
3- مجازات كسى كه بدون اجازه در خانه مردم نگاه مىكند
در كتب فقهى و حديث آمده است كه اگر كسى عمدا به داخل خانه مردم نگاه كند و به
صورت يا تن برهنه زنان بنگرد آنها مىتوانند در مرتبه اول او را نهى كنند، اگر خود
دارى نكرد مىتوانند با سنگ او را دور كنند، اگر باز اصرار داشته باشد با آلات
قتاله مىتوانند از خود و نواميس خود دفاع كنند و اگر در اين درگيرى شخص مزاحم و
مهاجم كشته شود خونش هدر است، البته بايد به هنگام جلوگيرى از اين كار سلسله مراتب
را رعايت كنند يعنى تا آنجا كه از طريق آسانتر اين امر امكان پذير است از طريق
خشنتر وارد نشوند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 433