نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 315
آيا برزخ براى همه است يا براى گروه معينى؟
و بالآخره وضع حال مؤمنان و صالحان و نيز كافران و بدكاران در آنجا چگونه است؟
اينها سؤالاتى است كه در اين زمينه وجود دارد و در آيات و روايات اشاراتى به
آن شده است و لازم است تا آنجا كه وضع اين كتاب اجازه مىدهد به پاسخ آنها
بپردازيم.
واژه" برزخ" در اصل به معنى چيزى است كه در ميان دو شىء، حائل
مىشود و سپس به هر چيزى كه ميان دو امر قرار گيرد" برزخ" گفته شده است
و روى همين جهت به عالمى كه ميان دنيا و عالم آخرت قرار گرفته،" برزخ"
گفته مىشود.
دليل بر وجود چنين جهانى كه گاهى از آن تعبير به" عالم قبر" و
يا" عالم ارواح" مىشود از طريق ادله نقليه است آيات متعددى از قرآن
مجيد داريم كه بعضى ظهور و بعضى صراحت در اين معنى دارد.
آيه مورد بحث (وَ مِنْ وَرائِهِمْ
بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ) ظاهر در وجود
چنين عالمى است، هر چند بعضى خواستهاند كلمه برزخ را در اين آيه به معنى مانعى
براى بازگشت به اين دنيا معرفى كنند و گفتهاند مفهوم آيه اين است كه پشت سر انسان
مانعى است كه او را از بازگشت به اين جهان منع مىكند، ولى اين معنى بسيار بعيد به
نظر مىرسد، زيرا تعبير به" إِلى
يَوْمِ يُبْعَثُونَ" (تا روز رستاخيز)
دليل بر اين است كه اين برزخ در ميان دنيا و آخرت قرار گرفته، نه ميان انسان و
دنيا.
از آياتى كه" صريحا" وجود چنين جهانى را اثبات مىكند آيات مربوط به
حيات شهيدان است مانند وَ لا تَحْسَبَنَّ
الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ
يُرْزَقُونَ:" هرگز گمان نكن كسانى كه در راه خدا
كشته شدند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 315