نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 281
3- چرا اكثريت، تمايل به حق ندارند؟!- كدام اكثريت؟
در بسيارى از آيات قرآن- همچون آيات فوق-" اكثريت" مورد مذمت و
نكوهش قرار گرفتهاند، در حالى كه مىدانيم در دنياى امروز، معيار قضاوت و سنجش
خوب و بد اكثريت جامعهها محسوب مىشود، و اين امر بسيار سؤالانگيز است.
در اينجا از آياتى كه بعد از ذكر كلمه" اكثر"، ضمير" هم"
را ذكر مىكند و غالبا به كافران و مشركان و امثال آنها اشاره مىكند سخن
نمىگوئيم كه از موضوع بحث ما خارج است، بلكه سخن از آياتى است كه عنوان"
اكثر الناس" (اكثر مردم) دارد مانند:
وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ:" ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند" (بقره- 243).
و لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ:" ولى اكثر مردم نمىدانند" (اعراف- 187).
وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ:" ولى اكثر مردم ايمان نمىآورند" (هود- 17).
وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ:" اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان
نمىآورند" (يوسف- 103).
فَأَبى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُوراً:" اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند"
(اسراء- 89).
وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ
عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ:" اگر از كثر مردم روى
زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مىسازند" (انعام- 116).
از سوى ديگر در بعضى از آيات قرآن راه و رسم اكثريت مؤمنان به عنوان يك معيار
صحيح مورد توجه قرار گرفته است، در آيه 115 سوره نساء مىخوانيم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 281