نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 158
در نهايت ظرافت و لطافتند از اعماق خاك تيره بر خلاف قانون جاذبه بيرون فرستد،
و در معرض تابش آفتاب، و وزش نسيم قرار دهد، و سرانجام آن را به گياهى بارور، يا
درختى تنومند تبديل كند.
اگر او دانههاى باران را نمىفرستاد و محيط بذر و زمين اطراف آن نرم و ملايم
و" لطيف" نمىشد آنها هرگز قدرت نمو و رشد نمىداشتند، اما او با اين
باران به آن محيط خشك و خشن، لطف و نرمش بخشيد تا آماده حركت و نمو گردد.
در عين حال از تمام نيازها و احتياجات اين دانه ضعيف از آغاز حركت در زير خاك
تا هنگامى كه سر به آسمان كشيده، آگاه و خبير است.
خداوند به مقتضاى لطفش باران را مىفرستد، و به مقتضاى خبير بودنش اندازهاى
براى آن قائل است كه اگر از حد بگذرد سيل است و ويرانى، و اگر كمتر از حد باشد خشكسالى
و پژمردگى و اين است معنى لطيف بودن و خبير بودن خداوند.
در آيه 18 سوره مؤمنون نيز مىخوانيم: وَ
أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ:" ما از آسمان آبى فرستاديم به اندازه معين، سپس آن
را در زمين ساكن كرديم" [1]
***
نشانه ديگرى كه براى قدرت بى پايان و حقانيت ذات پاك او
مىآورد اين است كه مىگويد:" آنچه در آسمانها، و آنچه در زمين است از آن خدا
است" (لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي
الْأَرْضِ).
خالق همه او است، و مالك همه نيز او است، و به همين دليل بر همه چيز توانايى
دارد.
[1] در جلد پنجم تفسير نمونه صفحه 386
ذيل آيه 103 سوره انعام بحث جالبى در باره" لطيف بودن خداوند" داشتيم به
آنجا مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 158