نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 136
پر ارزش و
قابل توجه است جمع مىشود.
***
و در آيه
بعد اضافه مىكند:" اما كسانى كه براى تخريب و محو آيات الهى كوشش كردند و
چنين مىپنداشتند كه مىتوانند بر اراده حتمى پروردگار غالب شوند، آنها اصحاب
دوزخند" (وَ الَّذِينَ سَعَوْا فِي آياتِنا مُعاجِزِينَ أُولئِكَ أَصْحابُ
الْجَحِيمِ) [1] جحيم از ماده" جحم" (بر وزن شرم) به
معنى شدت برافروختگى آتش است و به شدت غضب نيز گفته مىشود، بنا بر اين جحيم به
معنى جايى است كه آتش شعلهور و برافروختهاى دارد و اشاره به دوزخ است.
***
[1]" سعوا" از ماده" سعى"
در اصل به معنى دويدن است، و منظور در اينجا تلاش و كوشش در راه ويرانگرى و تخريب
و از بين بردن آيات الهى است، و" معاجزين" از ماده" عجز" در
اينجا به معنى كسى است كه مىخواهد بر نيروى بى پايان الهى پيروز گردد.
بعضى از
مفسران چنين تصور كردهاند كه اين احتمال در باره هيچكس نمىرود كه بخواهد خدا را
عاجز كند و بر اراده او چيره شود و به همين دليل" معاجزين" را نسبت به
پيامبر يا مؤمنان دانستهاند.
در حالى كه
اين تعبير در آيات ديگر قرآن در مورد خدا به كار رفته (سوره جن آيه 12 و توبه آيه
2 و 3) و منظور از آن اين است كه عمل كسى در چنين چهرهاى خود- نمايى كند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 136