نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 118
و در سايه آن
ساير عبادات و اعمال صالح و ويژگيهاى يك جامعه با ايمان و پيشرفته فراهم است
[1] بايد توجه داشت كه" مكنا" از ماده" تمكين"، و"
تمكين" به معنى فراهم ساختن وسائل و ابزار كار است، اعم از آلات و ادوات لازم
يا علم و آگاهى كافى و توان و نيروى جسمى و فكرى.
"
معروف" به معنى كارهاى خوب و حق است، و منكر به معنى زشت و باطل، چرا كه اولى
براى هر انسان پاكسرشتى شناخته شده، و دومى ناشناس است، و به تعبير ديگر اولى
هماهنگ با فطرت انسانى است و دومى ناهماهنگ.
و در پايان
آيه مىفرمايد:" و پايان همه كارها از آن خدا است" (وَ
لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ).
يعنى
همانگونه كه آغاز هر قدرت و پيروزى از ناحيه خدا مىباشد سرانجام نيز تمام اينها
به او باز مىگردد كه" إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا
إِلَيْهِ راجِعُونَ".
نكتهها:
1- فلسفه
تشريع جهاد
گر چه در
گذشته پيرامون اين مساله مهم بحث بسيار كردهايم [2]
ولى با توجه به اينكه احتمالا آيات مورد بحث، نخستين آياتى است كه اجازه جهاد را
براى مسلمانان صادر كرده است، و محتواى آن اشارهاى به فلسفه اين حكم دارد،
[1] پيرامون اهميت امر به معروف و نهى از منكر،
و ساير مسائل مربوط به اين دو وظيفه اسلامى، و همچنين پاسخ سؤالاتى كه در اين
زمينه مىشود مشروحا در جلد سوم صفحه 34 تا صفحه 42 (ذيل آيه 104 سوره آل عمران)
بحث كردهايم.
[2] در باره فلسفه جهاد در جلد دوم صفحه 14 به
بعد (ذيل آيه 193 سوره بقره) بحث كردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 118