نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 9
بعد از خودم
بيمناكم (ممكن است دست به فساد بيالايند) و همسرم نازا است، از نزد خودت ولى و
جانشينى به من ببخش" (وَ إِنِّي خِفْتُ الْمَوالِيَ
مِنْ وَرائِي وَ كانَتِ امْرَأَتِي عاقِراً فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا).
***
"
جانشينى كه از من ارث ببرد، و همچنين وارث آل يعقوب باشد، پروردگارا اين جانشين
مرا مورد رضايت خود قرار ده" (يَرِثُنِي وَ يَرِثُ مِنْ
آلِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا).
نكتهها:
1- منظور
از ارث در اينجا چيست؟
مفسران
اسلامى بحث فراوانى پيرامون پاسخ سؤال فوق كردهاند، گروهى معتقدند"
ارث" در اينجا ارث در اموال است، و گروهى آن را اشاره به مقام نبوت
دانستهاند.
بعضى نيز اين
احتمال را دادهاند كه منظور معنى جامعى است كه هر دو را شامل مىشود.
بسيارى از
دانشمندان شيعه معنى اول را انتخاب كردهاند در حالى كه جمعى از علماى تسنن معنى
دوم را، و بعضى مانند" سيد قطب" در" فى ظلال" و"
آلوسى" در" روح المعانى" معنى سوم را.
كسانى كه آن
را منحصر به ارث مال دانستهاند به ظهور كلمه" ارث" در اين معنى استناد
كردهاند، زيرا اين كلمه هنگامى كه مجرد از قرائن ديگر بوده باشد به معنى ارث مال
است، و اگر مىبينيم در پارهاى از آيات قرآن در امور معنوى به كار رفته مانند آيه
32 سوره فاطر ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 9