نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 45
خرما"
تمام اين افكار از روحش به كنار رفت و نور اطمينان و آرامش تمام قلبش را فرا گرفت.
3- پاسخ به
يك سؤال-
بعضى
مىپرسند اگر معجزه مخصوص انبياء و امامان است پس ظهور اينگونه معجزات براى مريم
چگونه بود؟
بعضى از
مفسران براى حل اين مشكل آن را جزء معجزات عيسى گرفتهاند كه مقدمه تحقق يافت، و
از آن تعبير به" ارهاص" مىكنند. (ارهاص به معنى معجزه مقدماتى است).
ولى هيچ
نيازى به اينگونه پاسخها نيست، چرا كه ظهور خارق عادات براى غير پيامبران و امامان
هيچگونه مانعى ندارد اين همان چيزى است كه نامش را" كرامت" مىگذاريم.
معجزه آن است
كه توأم با" تحدى" (دعوت به مبارزه) و توأم با دعوى نبوت و يا امامت
بوده باشد).
4- روزه
سكوت
ظاهر آيات
فوق نشان مىدهد كه مريم به خاطر مصلحتى مامور به سكوت بود و بفرمان خدا از سخن
گفتن در اين مدت خاص خوددارى مىكرد تا نوزادش عيسى، لب به سخن بگشايد و از پاكى
او دفاع كند كه اين از هر جهت مؤثرتر و گيراتر بود.
اما از تعبير
آيه چنين برمىآيد كه نذر سكوت براى آن قوم و جمعيت، كار شناخته شدهاى بود، به
همين دليل اين كار را بر او ايراد نگرفتند.
ولى اين نوع
روزه در شرع اسلام، مشروع نيست.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 45