responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 305

سر حد امكان است.

گرچه بحث شفاعت را به طور مشروح در جلد اول ذيل آيه 47 و 48 سوره بقره و جلد دوم ذيل آيه 255 سوره بقره آورده‌ايم بد نيست در اينجا داستان جالبى را بر آن بيفزائيم و آن اينكه: عالم ربانى مرحوم ياسرى از علماى محترم تهران چنين نقل مى‌كرد كه شاعرى به نام" حاجب" كه در مساله شفاعت گرفتار اشتباهات عوام شده بود شعرى به اين مضمون مى‌سرايد:

حاجب اگر معامله حشر با على است‌

من ضامنم كه هر چه بخواهى گناه كن!!

شب هنگام امير مؤمنان على ع را در خواب مى‌بيند در حالى كه عصبانى و خشمگين بوده مى‌فرمايد شعر خوبى نگفتى!، عرض مى‌كند چه بگويم؟ مى‌فرمايد شعرت را اين چنين اصلاح كن:

حاجب اگر معامله حشر با على است‌

شرم از رخ على كن و كمتر گناه كن!

***
و از آنجا كه حضور مردم در صحنه قيامت براى حساب و جزاء، نياز به آگاهى خداوند از اعمال و رفتار آنها دارد، در آيه بعد چنين اضافه مى‌كند:" خداوند آنچه را مجرمان در پيش دارند و آنچه را در دنيا پشت سر گذاشته‌اند، همه را مى‌داند، و از تمام افعال و سخنان و نيات آنها در گذشته و پاداش كيفرى را كه در آينده در پيش دارند، از همه با خبر است، ولى آنها احاطه علمى به پروردگار ندارند" (يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً) [1]


[1] بعضى از مفسران احتمال داده‌اند كه ضميرهاى جمع در جمله نخست به شفاعت كنندگان بازمى‌گردد و بعضى نيز احتمال داده‌اند كه ضمير در" به" به اعمال مجرمان و نتيجه‌هاى آن بر مى‌گردد، ولى آنچه در بالا گفتيم صحيحتر به نظر مى‌رسد (دقت كنيد).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 305
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست