نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 236
تفسير: موسى (ع) نيز به ميدان مىآيد
ساحران ظاهرا متحد شدند و عزم را جزم كردند كه با موسى به مبارزه برخيزند،
هنگامى كه گام به ميدان نهادند" گفتند اى موسى اول تو وسائل سحرت را مىافكنى
يا ما نخستين باشيم؟!" (قالُوا يا
مُوسى إِمَّا أَنْ تُلْقِيَ وَ إِمَّا أَنْ نَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقى).
بعضى از مفسران گفتهاند كه اين پيشنهاد ساحران دائر به پيشگام شدن موسى يا
خودشان يك نوع احترام از جانب آنها نسبت به موسى بود، و شايد همين امر بود كه
زمينه توفيق ايمان آوردن آنها را بعد از اين ماجرا فراهم آورد.
ولى اين موضوع بسيار بعيد به نظر مىرسد، چرا كه آنها با تمام قدرت مىكوشيدند
كه موسى و معجزه او را درهم بشكنند، بنا بر اين تعبير فوق شايد براى اين بوده كه
اعتماد به نفس خود را در برابر تودههاى مردم اظهار نمايند.
***
ولى موسى بىآنكه عجلهاى نشان بدهد، چرا كه به پيروزى نهايى خود كاملا
اطمينان داشت و حتى قطع نظر از آن در اين گونه مبارزهها معمولا برنده كسى است كه
پيشقدم نمىشود، لذا به آنها" گفت: شما اول بيفكنيد"! (قالَ بَلْ أَلْقُوا).
بدون شك اين دعوت موسى ع از آنها به مبارزه در واقع مقدمهاى بود براى آشكار
شدن حق، و از نظر موسى ع نه تنها امر قبيحى نبود، بلكه مقدمه واجب محسوب مىشد.
ساحران نيز پذيرفتند و آنچه عصا و طناب براى سحر كردن با خود آورده بودند
يكباره به ميان ميدان افكندند، و اگر روايتى را كه مىگويد: آنها
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 236