نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 224
مىشويم.
بازگشت همه ما به خاك و يا مبعوث شدن از خاك، كاملا روشن است اما اينكه چگونه
آغاز همه ما از خاك است، دو تفسير وجود دارد، نخست اينكه همه ما از آدم هستيم و
آدم از خاك، و ديگر اينكه: حتى خود ما نيز از خاك گرفته شدهايم، زيرا تمام مواد
غذايى كه بدن ما و پدران و مادران ما را تشكيل داده از همين خاك گرفته شده است.
ضمنا اين تعبير، اخطارى است به همه گردنكشان و فرعونصفتان كه فراموش نكنند از
كجا آمدهاند، و به كجا خواهند رفت، اين همه غرور و نخوت و گردنكشى و طغيان، براى
موجودى كه ديروز خاك بوده و فردا نيز خاك مىشود چرا؟
1- كلمه" مهد" و" مهاد" هر دو به معنى مكانى است كه آماده
براى نشستن و خوابيدن و استراحت است و در اصل كلمه" مهد" به محلى گفته
مىشود كه كودك را در آن مىخوابانند (گاهواره يا مانند آن).
گويى انسان كودكى است كه به گاهواره زمين سپرده شده است، و در اين گاهواره همه
وسائل زندگى و تغذيه او فراهم است.
2- كلمه" ازواجا" كه از ماده زوج گرفته شده است، هم مىتواند اشاره
به اصناف و انواع گياهان باشد، و هم اشاره سربستهاى به مساله زوجيت (نر و ماده
بودن) در عالم گياهان كه به خواست خدا ذيل آيات مناسبتر از آن سخن خواهيم گفت.
3- در تفسير" اولوا النهى" در حديثى كه در اصول كافى از پيامبر ص
نقل شده است چنين مىخوانيم:
ان خياركم اولوا النهى، قيل يا رسول اللَّه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 224