responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 172

مى‌خواهند آزاد باشند و هر چه دلشان خواست انجام دهند پس چه بهتر كه انكار قيامت كنند تا بر آزادى هوسهايشان خدشه‌اى وارد نشود!

نكته‌ها:

1- منظور از" فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ‌" چيست؟-

همانگونه كه گفتيم ظاهر آيه اين است كه به موسى دستور داده شد به احترام آن سرزمين مقدس، كفشهاى خود را از پا بيرون آورد، و با خضوع و تواضع در آن وادى گام نهد، سخن حق را بشنود و فرمان رسالت را دريافت دارد، ولى بعضى از مفسران به پيروى پاره‌اى از روايات مى‌گويند: اين به دليل آن بوده است كه چرم آن كفش از پوست حيوان مرده بوده است! اين سخن علاوه بر اينكه در حد خود سخن بعيدى به نظر مى‌رسد، چرا كه دليلى نداشت موسى ع از چنان پوست و كفش آلوده‌اى استفاده كند، مورد انكار بعضى از روايات ديگر قرار گرفته است، و آن روايتى است كه از ناحيه مقدس امام زمان (ارواحنا له الفداء) نقل شده كه شديدا اين تفسير را نفى مى‌كند [1] در تورات كنونى سفر خروج فصل سوم نيز همان تعبيرى كه در قرآن وجود دارد ديده مى‌شود.

بعضى ديگر از روايات كه اشاره به تاويل آيه و بطون آن دارد مى‌گويد:

فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ‌ اى خوفيك: خوفك من ضياع اهلك و خوفك من فرعون:

" منظور از فاخلع نعليك اين است كه دو ترس و وحشت را از خود دور كن، خوف از اينكه خانواده‌ات كه مورد علاقه تو است در اين بيابان از بين برود، و خوف از فرعون"! [2]


[1] تفسير نور الثقلين ج 3 ص 373.

[2] همان مدرك صفحه 374.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 172
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست