نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 96
قرآن در آيات
فراوانى شديدا مسرفان را محكوم كرده است:
در جايى
مىگويد:" اسراف نكنيد كه خدا مسرفان را دوست ندارد"
وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (انعام-
141- اعراف 31).
در مورد
ديگر" مسرفان را اصحاب دوزخ مىشمرد" وَ
أَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ (غافر- 43).
و" از
اطاعت فرمان مسرفان، نهى مىكند" وَ لا تُطِيعُوا أَمْرَ
الْمُسْرِفِينَ (شعراء- 151).
و مجازات
الهى را در انتظار مسرفان مىشمرد مُسَوَّمَةً عِنْدَ رَبِّكَ
لِلْمُسْرِفِينَ (ذاريات- 34).
و اسراف را
يك برنامه فرعونى قلمداد مىكند وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي
الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ (يونس- 83).
و مسرفان
دروغگو را محروم از هدايت الهى مىشمرد إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي
مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ (غافر- 28).
و سرانجام
سرنوشت آنها را هلاكت و نابودى معرفى مىكند وَ
أَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ (انبياء- 9).
و همانگونه
كه ديديم آيات مورد بحث نيز تبذير كنندگان را برادران شيطان و قرين آنها مىشمرد.
"
اسراف" به معنى وسيع كلمه هر گونه تجاوز از حد در كارى است كه انسان انجام
مىدهد، ولى غالبا اين كلمه در مورد هزينهها و خرجها گفته مىشود.
از خود آيات
قرآن به خوبى استفاده مىشود، اسراف نقطه مقابل تنگ گرفتن و سختگيرى است آنجا كه
مىفرمايد وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ
يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً:"
كسانى كه به هنگام انفاق، نه اسراف مىكنند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 96