نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 87
است"
[1] و نيز از آن حضرت نقل شده كه روزى دستور داد رطب براى خوردن حاضران
بياورند، بعضى رطب را مىخوردند و هسته آن را به دور مىافكندند، فرمود:" اين
كار را نكنيد كه اين تبذير است و خدا فساد را دوست نمىدارد"
[2] دقت در مساله اسراف و تبذير تا آن حد است كه در حديثى مىخوانيم
پيامبر ص از راهى عبور مىكرد، يكى از يارانش بنام سعد مشغول وضوء گرفتن بود، و آب
زياد مىريخت، فرمود: چرا اسراف مىكنى اى سعد! عرض كرد: آيا در آب وضو نيز اسراف
است؟ فرمود:
نعم و ان
كنت على نهر جار:
" آرى
هر چند در كنار نهر جارى باشى" [3]
در اينكه منظور از ذى القربى در اينجا همه خويشاوندان است يا خصوص خويشاوندان
پيامبر ص (زيرا مخاطب در آيه او است) در ميان مفسران گفتگو است.
در احاديث
متعددى كه در نكات، بحث آن خواهد آمد مىخوانيم كه اين آيه به ذوى القرباى پيامبر
ص تفسير شده، و حتى در بعضى مىخوانيم كه به داستان بخشيدن سرزمين فدك به فاطمه
زهرا ع نظر دارد.
ولى همانگونه
كه بارها گفتهايم اينگونه تفسيرها مفهوم وسيع آيات را محدود نمىكند، و در واقع
بيان مصداق روشن و واضح آن است.
خطاب به
پيامبر ص در جمله" و آت" دليل بر اختصاص اين حكم به او نيست، زيرا ساير
احكامى كه در اين سلسله آيات وارد شده، مانند نهى از تبذير و يا مداراى با سائل و
مستمند و يا نهى از بخل و اسراف، همه به صورت خطاب به پيامبر ص ذكر شده، در حالى
كه مىدانيم اين احكام جنبه اختصاصى ندارد، و مفهوم آن كاملا عام است.
[1] و [2] و [2] بنا به نقل تفسير صافى ذيل آيه مورد
بحث.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 87