نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 73
از جمله بالا استفاده مىشود كه شرك سه اثر
بسيار بد در وجود انسان مىگذارد:
1- شرك مايه
ضعف و ناتوانى و زبونى و ذلت است در حالى كه توحيد عامل قيام و حركت و سرفرازى
است.
2- شرك، مايه
مذمت و نكوهش است، چرا كه يك خط روشن انحرافى است در برابر منطق عقل و كفرانى است
آشكار در مقابل نعمت پروردگار، و آن كس كه تن به چنين انحرافى دهد درخور مذمت است.
3- شرك سبب
مىشود كه خداوند مشرك را به معبودهاى ساختگيش واگذارد و دست از حمايتش بردارد، و
از آنجا كه معبودهاى ساختگى نيز قادر بر حمايت كسى نيستند و خدا هم حمايتش را از
چنين كسان برداشته آنها" مخذول" يعنى بدون يار و ياور خواهند شد.
در آيات ديگر
قرآن نيز همين معنى به شكل ديگرى مجسم شده است، چنان كه در سوره عنكبوت آيه 41
مىخوانيم:" آنها كه غير خدا را معبود خويش انتخاب مىكنند همانند عنكبوتند
كه آن خانه سست و بى اساس را تكيهگاه خود قرار داده و سستترين خانهها خانه
عنكبوت است" (مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ
اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ
الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ).
***
بعد از
اصل توحيد به يكى از اساسىترين تعليمات انسانى انبياء ضمن تاكيد مجدد بر توحيد
اشاره كرده مىگويد:" پروردگارت فرمان داده كه تنها او را بپرستيد و نسبت به
پدر و مادر نيكى كنيد" (وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا
تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً).
"
قضاء" مفهوم مؤكدترى از" امر" دارد، و امر و فرمان قطعى و محكم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 73