نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 562
و نابود شده است" (فَحَبِطَتْ
أَعْمالُهُمْ).
درست همانند خاكسترى در برابر يك طوفان عظيم.
و چون آنها عملى كه قابل سنجش و ارزش باشد ندارند،" لذا روز قيامت وزن و
ميزانى براى آنان برپا نخواهيم كرد" (فَلا
نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَزْناً).
چرا كه توزين و سنجش مربوط به جايى است كه چيزى در بساط باشد، آنها كه چيزى در
بساط ندارند چگونه توزين و سنجشى داشته باشند؟!.
***
سپس ضمن بيان كيفر آنها سومين عامل انحراف و بدبختى و زيانشان را بيان
كرده مىگويد:" كيفر آنها جهنم است به خاطر آنكه كافر شدند و آيات من و پيامبرانم
را بباد استهزاء و سخريه گرفتند" (ذلِكَ
جَزاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِما كَفَرُوا وَ اتَّخَذُوا آياتِي وَ رُسُلِي هُزُواً) [1] و به اين ترتيب آنها سه اصل اساسى معتقدات دينى (مبدء و معاد و رسالت انبياء)
را انكار كرده و يا بالاتر از انكار آن را به باد مسخره گرفتهاند:
***
مشخصات كفار و زيانكارترين مردم و همچنين سرانجام كارشان بخوبى دانسته شد
و اكنون به سراغ مؤمنان و سرنوشتشان مىرويم تا با قرينه مقابله، وضع هر دو طرف
كاملا مشخص گردد، قرآن در اين زمينه مىگويد:" كسانى كه ايمان آوردند و عمل
صالح انجام دادند باغهاى فردوس منزلگاهشان است" (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كانَتْ
لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا).
[1] در تركيب و جمله بندى ذلِكَ جَزاؤُهُمْ جَهَنَّمُ در ميان مفسران گفتگو است:
بعضى" ذلك" را مبتدا و" جزائهم" را خبر و"
جهنم" را بدل از ذلك مىدانند.
در حالى كه بعضى ديگر مبتدا را محذوف دانسته و" ذلك" را خبر آن
مىدانند و" جزائهم جهنم" نيز مبتداى خبر ديگرى است كه در تقدير چنين
مىشود: الامر ذلك جزائهم جهنم ولى روشن است كه بيان اول مناسبتر مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 562