responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 555

(دميدن در شيپور) تعبير شده است، و ما به خواست خدا شرح آن را در ذيل آيات 68 سوره زمر بيان خواهيم كرد.

در اينجا روايتى از" اصبغ نباته" از على ع نقل شده كه امام در تفسير جمله" تَرَكْنا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ‌" مى‌فرمايد منظور روز قيامت است‌ [1] ممكن است چنين تصور شود كه اين روايت با آنچه ما در بالا در تفسير آيه آورديم منافات دارد زيرا ما آن را به مرحله فناء دنيا تفسير نموديم (همانگونه كه ظاهر آيات قبل و بعد آن است).

اما توجه به يك نكته اين اشكال را بر طرف ميسازد و آن اينكه گاهى روز قيامت به معنى وسيع كلمه به كار مى‌رود كه مقدمات آن را نيز شامل مى‌شود و مى‌دانيم يكى از مقدمات آن، فناى ضربتى دنيا است.

***
سپس به شرح حال كافران مى‌پردازد، هم عاقبت اعمالشان و هم صفاتى را كه موجب آن سرنوشت مى‌گردد بيان مى‌دارد و چنين مى‌گويد:" ما جهنم را در آن روز به كافران عرضه مى‌داريم" (وَ عَرَضْنا جَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ لِلْكافِرِينَ عَرْضاً).

تفسير نمونه ؛ ج‌12 ؛ ص555

نم با عذابهاى رنگارنگش و مجازاتهاى مختلف دردناكش در برابر آنها كاملا ظاهر و آشكار مى‌شود كه همين مشاهده و ظهورش در برابر آنان خود عذابى است دردناك و جانكاه، تا چه رسد به اينكه گرفتار آن شوند.

***
كافران كيانند و چرا گرفتار چنان سرنوشت مى‌شوند؟ در يك جمله كوتاه آنها را چنين معرفى مى‌كند:" همانان كه چشمهايشان در پرده بود، و نتوانستند چهره حق را ببينند و به ياد من بيفتند" (الَّذِينَ كانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطاءٍ عَنْ ذِكْرِي‌)


[1] تفسير عياشى (طبق نقل تفسير الميزان ذيل آيه مورد بحث).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 555
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست