نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 507
مثلا خداوند براى آزمايش بندگان آنها را مبتلا به" خوف" (ناامنى)
و" نقص اموال و ثمرات" از بين رفتن نفوس و عزيزان مىكند، تا معلوم شود
چه اشخاصى در برابر اين حوادث صابر و شكيبا هستند.
آيا هيچ فقيهى و يا حتى پيامبرى مىتواند اقدام به چنين كارى بكند يعنى اموال
و نفوس و ثمرات و امنيت را از بين ببرد تا مردم آزمايش شوند.
و يا اينكه خداوند بعضى از پيامبران و بندگان صالح خود را به عنوان هشدار و
تربيت در برابر ترك اولى گرفتار مصيبتهاى عظيم مىنمود، همچون مصيبت يعقوب به خاطر
كم توجهى به بعضى از مستمندان و يا ناراحتى يونس به خاطر يك ترك اولاى كوچك.
آيا كسى حق دارد به عنوان مجازات و كيفر اقدام به چنين كارى كند؟
و يا اينكه مىبينيم گاهى خداوند نعمتى را از انسان به خاطر ناشكرى مىگيرد،
مثلا شكر اموال را بجاى نياورده اموالش در دريا غرق مىشود و يا شكرانه سلامتى را
بجا نياورده، خدا سلامت را از او مىگيرد، آيا از نظر فقهى و قوانين تشريعى كسى
مىتواند به خاطر ناشكرى اموال ديگرى را نابود كند و سلامت را مبدل به بيمارى.
نظير اين مثالها فراوان است، و مجموعا نشان مىدهد كه جهان آفرينش مخصوصا آفرينش
انسان بر اين نظام احسن استوار است كه خداوند براى اينكه انسان راه تكامل را
بپيمايد قوانين و مقرراتى براى او از نظر تكوين قرار داده كه تخلف از آنها عكس
العملهاى مختلفى دارد.
در حالى كه از نظر قانون شرع نمىتوانيم همه آنها را در چارچوب اين قوانين
بريزيم.
فى المثل طبيب مىتواند انگشت انسانى را به خاطر اينكه زهر به قلب او
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 507