نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 42
تا جاى
هيچگونه شبهه باقى نماند.
در اينكه
منظور از" آية الليل" و" آية النهار" خود شب و روز است كه هر
كدام آيه و نشانهاى است از پروردگار، يا منظور از" آية الليل" قرص ماه
و" آية النهار" قرص خورشيد است؟ در ميان مفسران گفتگو است
[1] اما دقت در خود آيه نشان مىدهد كه صحيح همان تفسير اول است، زيرا
تعبير" وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهارَ آيَتَيْنِ"
دليل بر آن است كه هر كدام آيه و نشانهاى براى اثبات وجود خدا محسوب مىشود، و
منظور از محو آيه شب آنست كه پردههاى تاريك و ظلمت بار شب در زير پوششى از نور و
روشنايى روز محو و نابود مىگردد، و آنچه در دل شب پنهان گشته بود در پرتو روشنايى
روز آشكار مىگردد.
و اگر در
بعضى ديگر از آيات قرآن (سوره يونس آيه 5) خورشيد و ماه را وسيله شناسايى سال و
ماه و حساب قرار داده منافات با آنچه در بالا گفتيم ندارد، زيرا پيدايش حساب و
كتاب در برنامه زندگى انسان را مىتوان به شب و روز نسبت داد و هم به خورشيد و
ماه، چرا كه هر دو با هم پيوند دارند.
در نهج
البلاغه در خطبه اشباح ضمن بيان نشانههاى عظمت خداوند چنين مىخوانيم:
و جعل
شمسها آية مبصرة لنهارها، و قمرها، آية ممحوة من ليلها، و اجراهما فى مناقل
مجراهما، و قدر سيرهما فى مدارج درجهما، ليميز بين الليل و النهار بهما، و ليعلم
عدد السنين و الحساب بمقاديرهما:
"
خورشيد را نشانه روشنى بخش روز، و ماه را نشانه محو كننده شب قرار داد، و آن دو را
در مجرايشان به جريان انداخت، و مراحل سيرشان را اندازهگيرى نمود، تا ميان شب و
روز تفاوت ايجاد كند، و با اندازهگيرى اين دو، شماره
[1] در صورت اول اضافه" اضافه بيانيه"
است و در صورت دوم اضافه" اضافه اختصاصيه".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 42