نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 312
آيه 130 سوره اعراف گفتيم خشكسالىهاى موقت و محدود ممكن است در درختان كمتر
اثر بگذارد، اما هنگامى كه طولانى گردد باعث نابودى درختان نيز خواهد شد، بنا بر
اين خشكسالى به تنهايى هميشه سبب نابودى ميوهها نيست.
از اين گذشته ممكن است از ميان رفتن ميوهها بخاطر آفات ديگرى غير از خشكسالى
بوده باشد.
نتيجه اينكه خارق عادات نهگانه كه در آيات مورد بحث به آن اشاره شده عبارتند
از عصا، يد بيضا، طوفان، ملخ، يك نوع آفت نباتى بنام قمل، فزونى قورباغه، خون،
خشكسالى، كمبود ميوهها.
در همان سوره اعراف مىخوانيم كه بعد از ذكر اين آيات نهگانه مىگويد چون
سرانجام با مشاهده اين همه آيات ايمان نياوردند از آنها انتقام گرفتيم و در دريا
غرقشان كرديم چرا كه آيات ما را تكذيب كردند و از آن غافل شدند (آيه 136 اعراف).
البته در منابع حديث ما رواياتى در تفسير اين آيه نقل شده است اما چون اين
روايات با هم اختلاف دارند نمىتوان آنها را معيار براى قضاوت قرار داد و به آنها
اطمينان پيدا كرد.
2- آيا سؤال كننده پيامبر ص است-
ظاهر آيات فوق اين است كه پيامبر ص مامور بود از بنى اسرائيل در زمينه آيات
نهگانه كه بر موسى نازل شد سؤال كند كه چگونه فرعونيان با بهانهجوئيهاى مختلف از
پذيرش حقانيت موسى ع با اينهمه آيات سر باز زدند، ولى از آنجا كه شخصى همانند
پيامبر ص با آن علم و عقل نيازى به چنين سؤالى نداشته، بعضى از مفسران مامور سؤال
را مخاطبين ديگر دانستهاند، اما با توجه به اينكه سؤال پيامبر ص براى خودش نبود
بلكه براى پذيرش مشركان بوده است هيچ مانعى ندارد كه سؤال كننده شخص
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 312