نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 29
از فساد اول
قتل حضرت زكريا و گروهى ديگر از پيامبران، و منظور از وعده نخستين، وعده انتقام
الهى از بنى اسرائيل به وسيله" بختالنصر" مىباشد، و مراد از فساد دوم
شورشى است كه بعد از" آزادى بوسيله يكى از سلاطين فارس" مرتكب شدند، و
دست به فساد زدند، و مراد از وعده دوم هجوم" انطياخوس" پادشاه روم است.
اين تفسير با
تفسير اول تا اندازهاى قابل انطباق است، ولى هم راوى اين حديث مورد وثوق نيست و
هم انطباق تاريخ" زكريا"" و يحيى" بر تاريخ" بخت
النصر" و" اسپيانوس يا انطياخوس" محرز نمىباشد، بلكه بنا به گفته
بعضى بخت النصر معاصر" ارميا" يا" دانيال" پيامبر بوده، و
قيام او حدود ششصد سال پيش از زمان يحيى صورت گرفته بنا بر اين چگونه قيام
بختالنصر مىتواند براى انتقام خون يحيى اقدام كرده باشد.
3- بعضى ديگر
گفتهاند بيت المقدس يك بار در زمان داود و سليمان ساخته شد و بختالنصر آن را
ويران كرد كه اين همان وعده اولى است كه قرآن به آن اشاره مىكند، و بار ديگر در
زمان پادشاهان هخامنشى ساخته و آباد شد و آن را" طيطوس" رومى ويران ساخت
(توجه داشته باشيد طيطوس يا طرطوز كه در بالا ذكر شد قابل انطباق است) و از آن پس
هم چنان ويران ماند تا در عصر خليفه دوم كه آن سرزمين بوسيله مسلمانان فتح شد
[1]:
اين تفسير
نيز چندان منافات با دو تفسير بالا ندارد.
4- در برابر
تفسيرهاى فوق و تفاسير ديگرى كه كم و بيش با آنها هماهنگ است، تفسير ديگرى داريم
كه سيد قطب در تفسير فى ظلال احتمال آن را داده است كه با آنچه گفته شد به كلى
متفاوت مىباشد، و آن اينكه:
[1] تفسير ابو الفتوح رازى جلد 7 پاورقى صفحه
209 به قلم دانشمند گرانمايه مرحوم شعرانى.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 29