نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 271
در پيوند اين آيات با آيه قبل، علاوه بر آنچه گفته شد اين احتمال نيز وجود
دارد كه در آخرين جمله بحث گذشته خوانديم" تنها بهره اندكى از علم و دانش به
شما داده شده است".
و در آيات مورد بحث مىخوانيم كه خداوند حتى بهرهاى را كه از علم و دانش به
پيامبرش داده است مىتواند باز پس بگيرد، پس همه چيز شما حتى علم و آگاهيتان از
سوى او است.
***
آيه بعد كه به صورت استثناء آمده است مىگويد" اگر ما اين علم و دانش
را از تو نمىگيريم رحمت پروردگار تو است" (إِلَّا رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ).
رحمتى است براى هدايت و نجات خودت و رحمتى است براى هدايت و نجات جهان بشريت و
اين رحمت در واقع دنباله همان رحمت آفرينش است.
آن خدايى كه به مقتضاى رحمت عام و خاصش، انسانها را آفريد و لباس هستى كه
برترين لباس تكامل است در اندامشان پوشانيد، همان خدا براى پيمودن اين راه، به
مقتضاى رحمتش، به آنها كمك مىكند، رهبرانى آگاه و معصوم، خستگى ناپذير و دلسوز، و
مهربان و پر استقامت براى هدايتشان مبعوث مىنمايد، همين رحمت است كه ايجاب مىكند
هرگز روى زمين از حجت الهى خالى نماند.
و در پايان آيه به عنوان تاكيد، يا به عنوان بيان دليل بر جمله سابق مىگويد:
" فضل پروردگار بر تو بزرگ بوده است" (إِنَّ فَضْلَهُ كانَ عَلَيْكَ كَبِيراً).
وجود زمينه اين فضل در دل تو كه با آب عبادت و تهذيب نفس و جهاد آبيارى شده از
يك سو، و نياز مبرم بندگان به چنين رهبرى از سويى ديگر، ايجاب كرده است كه فضل خدا
بر تو فوق العاده زياد باشد:
درهاى علم را به روى تو بگشايد، از اسرار هدايت انسان آگاهت سازد، و از خطاها
محفوظت دارد، تا الگو و اسوهاى براى همه انسانها تا پايان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 271