نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 244
" نا" از ماده" ناى" (بر وزن رأى) به معنى دور شدن است، و
با اضافه كلمه" بجانبه" معنى تكبر و غرور و موضعگيرى خصمانه را
مىرساند.
از مجموع اين جمله استفاده مىشود كه انسانهاى بى ايمان و يا ضعيف الايمان به
هنگام روى آوردن نعمتها آن چنان مغرور مىشوند كه به كلى بخشنده نعمتها را بدست
فراموشى مىسپارند، نه تنها فراموشش مىكنند بلكه يك حالت بى اعتنايى و اعتراض و
استكبار در برابر او به خود مىگيرند.
جمله" مسه الشر" اشاره به كمترين ناراحتى است كه به انسان دست
مىدهد، يعنى آنها بقدرى كمظرفيتند كه با مختصر گرفتارى، دست و پاى خود را گم
مىكنند و رشته افكارشان به كلى در هم مىريزد و ظلمت ياس و نوميدى بر قلبشان سايه
مىافكند.
دومين آيه روى سخن را به پيامبر ص كرده مىفرمايد:" بگو هر كس بر طبق روش
و خلق و خوى خود عمل مىكند" (قُلْ كُلٌّ
يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ).
مؤمنانى كه از آيات قرآن، شفا مىطلبند و رحمت كسب مىكنند، و ظالمانى كه جز
خسارت و زيان، بهرهاى از آن نمىگيرند، و انسانهاى كمظرفيتى كه در حال نعمت
مغرورند و در مشكلات مايوس و زبون، همه اينها طبق روحياتشان عمل مىكنند، روحياتى
كه بر اثر تعليم و تربيت و اعمال مكرر خود انسان شكل گرفته است.
و در اين ميان خداوند شاهد و ناظر حال همه است:" آرى پروردگار شما آگاهتر
است به كسانى كه راهشان بهتر و از نظر هدايت پربارتر است" (فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى سَبِيلًا).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 244