نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 214
وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ
تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً
كَرِيماً:" اى همسران پيامبر! هر كس از شما عمل
ناشايست آشكارى انجام دهد مجازات او دو برابر خواهد شد و اين بر خدا آسان است- و
هر كس از شما در پيشگاه خدا و پيامبر ص خضوع كند و عمل صالح انجام دهد پاداش او را
دو چندان خواهيم داد، و روزى بزرگوارانهاى را براى او آماده كردهايم" (سوره
احزاب آيه 30 و 31).
در روايات نيز مىخوانيم" خداوند از هفتاد گناه جاهل مىگذرد پيش از آنكه
از يك گناه عالم بگذرد"!
يغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل ان يغفر للعالم ذنب واحد [1]
آيات فوق نيز اشاره به همين واقعيت است كه به پيامبر ص مىگويد اگر انحراف و
تمايلى به شرك و مشركان پيدا مىكردى مجازاتت را در دنيا و آخرت مضاعف مىكرديم.
3-" ضعف" به معنى دو و چند برابر است
توجه به اين نكته دقيقا لازم است كه" ضعف" از نظر لغت عرب، تنها به
معنى دو چندان نيست، بلكه به معنى دو و چند برابر است.
" فيروزآبادى" لغتشناس معروف قرن هشتم هجرى در كتاب قاموس مىگويد
گاه گفته مىشود" ضعف فلان چيز" و اراده مىشود دو برابر و سه برابر
مانند آن، زيرا اين كلمه به معنى اضافه نامحدود مىآيد.
شاهد اين سخن اينكه در آيات قرآن، گاه در مورد" حسنات" مىگويد:
إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضاعِفْها:" اگر عمل حسنهاى باشد خداوند آن را مضاعف مىكند"