نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 129
تفسير:
چگونه از
حق فرار مىكنند؟!
از آنجا كه
سخن در آيات گذشته به مساله توحيد و شرك منتهى شد، در آيات مورد بحث اين مساله با
بيان روشن و قاطعى دنبال مىشود.
نخست از
لجاجت فوق العاده جمعى از مشركان در برابر دلائل مختلف توحيد سخن به ميان آورده
مىگويد:" ما در اين قرآن انواع استدلالات و بيانات مؤثر را آورديم تا آنها
متذكر شوند و در راه حق گام بردارند، ولى اين همه بيان و استدلال جز بر نفرت و
فرار آنها نيفزود" (وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِي هذَا
الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَ ما يَزِيدُهُمْ إِلَّا نُفُوراً).
"
صرف" از ماده" تصريف" به معنى تغيير دادن و دگرگون ساختن است، و
مخصوصا با توجه به اينكه از باب" تفعيل" است، معنى كثرت را نيز در
بردارد.
و از آنجا كه
بيانات قرآن در زمينه اثبات توحيد و نفى شرك، گاهى در لباس استدلال منطقى، گاهى
فطرى، زمانى در شكل تهديد، گاهى تشويق، و خلاصه از انواع طرق و فنون مختلف كلام
براى آگاه ساختن و بيدار كردن مشركان استفاده شده است، تعبير به" صرفنا"
در مورد آن بسيار مناسب است.
قرآن با اين
تعبير مىگويد: ما از هر درى وارد شديم، و از هر راهى استفاده كرديم تا چراغ توحيد
را در دل اين كوردلان بيفروزيم، اما گروهى از آنها آن قدر لجوج و متعصب و سرسختند
كه نه تنها اين بيانات آنها را به حقيقت نزديك نمىسازد بلكه بر نفرت و دورى آنها
مىافزايد! در اينجا اين سؤال به ذهن مىرسد كه اگر اين بيانات گوناگون نتيجه
معكوس دارد، ذكر آنها چه فائدهاى خواهد داشت؟! پاسخ اين سؤال روشن است و آن اينكه
قرآن براى يك فرد يا يك گروه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 129