نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 79
اين روح الهى
است كه با استعدادهاى فوق العادهاى كه در آن نهفته است و مىتواند تجليگاه انوار
خدا باشد، به او اينهمه عظمت بخشيده و براى تكامل او تنها راه اين است كه آن را
تقويت كند و جنبه مادى را كه وسيلهاى براى همين هدف است در طريق پيشرفت اين مقصود
به كار گيرد (چرا كه در رسيدن به آن هدف بزرگ مىتواند كمك مؤثرى كند).
از آيات خلقت
آدم در آغاز سوره بقره نيز استفاده مىشود كه سجده فرشتگان در برابر آدم به خاطر
علم خاص الهى او بود، و اما اين سؤال كه چگونه سجده براى غير خدا امكان پذير است و
آيا براستى فرشتگان براى خدا به خاطر اين آفرينش عجيب سجده كردند، و يا سجده آن
براى آدم بود، پاسخ آن را در ذيل همان آيات مربوط به آفرينش آدم در سوره بقره بيان
كرديم (به جلد اول تفسير نمونه صفحه 127 مراجعه فرمائيد)
5- جان
چيست؟
كلمه"
جن" در اصل به معنى چيزى است كه از حس انسان پوشيده باشد، مثلا مىگوئيم جنة
الليل- يا- فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ يعنى هنگامى
كه پرده سياه شب او را پوشاند و به همين جهت" مجنون" به كسى كه عقلش
پوشيده و" جنين" به طفلى كه در رحم مادر پوشانده شده و" جنت"
به باغى كه زمينش را درختان پوشاندهاند، و" جنان" به قلب كه در درون
سينه پوشانده شده و" جنة" به معنى سپر كه انسان را از ضربات دشمن
مىپوشاند، آمده است.
البته از
آيات قرآن استفاده مىشود كه" جن" يك نوع موجود عاقلى است كه از حس
انسان پوشيده شده، و آفرينش آن در اصل از آتش يا شعلههاى صاف آتش است، و ابليس
نيز از همين گروه است.
بعضى از
دانشمندان از آنها تعبير به نوعى از" ارواح عاقله" مىكنند كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 79