نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 76
و تكان
دهندهتر؟!.
عجب اينكه او
حتى به اين نكته روشن نيز توجه نداشت كه آتش بر خاك برترى ندارد چرا كه منبع همه
بركات: گياهان، حيوانات، معادن، محل ذخيره آبها خلاصه سرچشمه پيدايش هر موجود
زندهاى خاك است، ولى كار آتش سوزندگى و در بسيارى از مواقع ويرانگرى است.
على ع در
همان خطبه قاصعه (خطبه 192 نهج البلاغه) از ابليس به عنوان عدو اللَّه (دشمن خدا)
و امام المتعصبين و سلف المستكبرين (پيشواى متعصبان لجوج، و سر سلسله مستكبران)
نام برده و مىگويد" به همين جهت خداوند لباس عزت را از اندام او بيرون كرد،
و چادر مذلت بر سر او افكند" سپس اضافه مىكند:" آيا نمىبينيد چگونه
خداوند او را به خاطر تكبرش كوچك كرد؟
و به خاطر
برترىجوئيش پست ساخت؟ در دنيا رانده شد و عذاب دردناك در سراى ديگر براى او فراهم
ساخت (الا ترون كيف صغره اللَّه بتكبره، و وضعه بترفعه، فجعله فى الدنيا مدحورا و
أعد له فى الآخرة سعيرا).
ضمنا
همانگونه كه اشاره كرديم ابليس نخستين پايهگذار مكتب جبر بود، همان مكتبى كه بر
خلاف و جدان هر انسانى است و يكى از دلائل مهم پيدايش آن، تبرئه كردن انسانهاى
گنهكار در برابر اعمالشان است، در آيات فوق خوانديم ابليس براى تبرئه خويش و
اثبات اينكه حق دارد در گمراهى فرزندان آدم بكوشد به همين دروغ بزرگ متوسل شد، و
گفت: خداوندا تو مرا گمراه كردى و من هم به همين خاطر فرزندان آدم را جز مخلصان
گمراه خواهم كرد!
2- شيطان
بر چه كسانى تسلط مىيابد؟
باز هم ذكر
اين نكته را ضرورى مىدانيم كه نفوذ وسوسههاى شيطانى در انسان يك نفوذ ناآگاه و
اجبارى نيست، بلكه ما به ميل خويش وسوسه او را به دل
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 76