نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 421
كه گاهى براى اينكه مثلا كسى دست به محتواى صندوقى نزند و در آن را نگشايد، آن
را محكم مىبندند و بعد از بستن با نخ مخصوصى محكم مىكنند، و روى آن مهر مىزنند
كه اگر آن را بگشايند فورا معلوم خواهد شد، اين تعبير در اينجا كنايه از
نفوذناپذيرى مطلق است.
***
در آيه بعد نتيجه كار آنها چنين ترسيم شده است:" ناچار و قطعا آنها
در آخرت زيانكارانند" (لا جَرَمَ
أَنَّهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْخاسِرُونَ).
چه زيان و خسرانى از اين بدتر كه انسان همه امكانات لازم را براى هدايت و
سعادت جاويدان در دست داشته باشد، و بر اثر هوى و هوس همه اين سرمايهها را از دست
بدهد.
***
و از آنجا كه در برابر دو گروه گذشته يعنى آنها كه تحت فشار دشمن كلمات
كفر آميز را به عنوان تقيه بيان كردند در حالى كه قلبشان مطمئن و مملو از ايمان
بود، و آنها كه با تمام ميل به كفر باز گشتند، گروه سومى وجود دارند كه همان
فريبخوردگانند.
آيه بعد به وضع آنها اشاره كرده مىگويد:" پروردگار تو نسبت به كسانى كه
فريب خوردند و از ايمان باز گشتند اما بعدا توبه كردند و صدق توبه خود را با هجرت
و جهاد و صبر و استقامت به ثبوت رساندند آرى پروردگارت نسبت به آنها غفور و رحيم
است" (ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ هاجَرُوا
مِنْ بَعْدِ ما فُتِنُوا ثُمَّ جاهَدُوا وَ صَبَرُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها
لَغَفُورٌ رَحِيمٌ) [1] اين آيه دليل روشنى است براى قبول توبه مرتد،
ولى اشخاصى كه در آيه
[1] ضمير" بعدها" به گفته
بسيارى از مفسرين به" فتنة" باز مىگردد، و بعضى گفتهاند به هجرت و
جهاد و صبر كه قبل از آن در آيه آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 421