نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 413
البر، و البر يهدى الى الجنة:
" راستگويى دعوت به نيكوكارى مىكند، و نيكوكارى دعوت به بهشت" [1] در حديثى از
امام باقر ع مىخوانيم:
ان اللَّه عز و جل جعل للشر اقفالا، و جعل مفاتيح تلك الاقفال الشراب، و الكذب
شر من الشراب:
" خداوند متعال براى شر و بدى، قفلهايى قرار داده و كليد آن قفلها شراب
است (چرا كه مانع اصلى زشتيها و بديها عقل است و مشروبات الكلى عقل را از كار
مىاندازد) سپس اضافه فرمود: دروغ از شراب هم بدتر است" [2] امام عسكرى ع مىفرمايد:
جعلت الخبائث كلها فى بيت و جعل مفتاحها الكذب:
" تمام پليديها در اطاقى قرار داده شده، و كليد آن دروغ است" [3] رابطه دروغ و
گناهان ديگر از اين نظر است كه انسان گناهكار هرگز نمىتواند، راستگو باشد، چرا كه
راستگويى موجب رسوايى او است، و براى پوشاندن آثار گناه معمولا بايد متوسل به دروغ
شود.
و به عبارت ديگر، دروغ انسان را در مقابل گناه آزاد مىكند، و راستگويى محدود.
اتفاقا اين حقيقت در حديثى كه از پيامبر ص نقل شده كاملا تجسم يافته، حديث
چنين است:
شخصى به حضور پيامبر ص رسيد، عرض كرد نماز مىخوانم و عمل منافى عفت انجام
مىدهم، دروغ هم مىگويم! كدام را اول ترك گويم؟! پيامبر ص فرمود: دروغ، او در
محضر پيامبر ص تعهد كرد كه هرگز دروغ نگويد: