نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 402
بنا بر اين پناه بردن به خدا از شيطان هم در آغاز تلاوت قرآن لازم است و هم در
تمام مدت تلاوت هر چند به زبان نباشد.
3- قرآن را بايد به صورت" ترتيل" تلاوت كرد، يعنى شمرده، و توام با
تفكر وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا (مزمل آيه 4).
در حديثى در تفسير اين آيه از امام صادق ع مىخوانيم:
ان القرآن لا يقرأ هذرمة، و لكن يرتل ترتيلا، اذا مررت بآية فيها ذكر النار
وقفت عندها، و تعوذت باللَّه من النار:
" قرآن را تند و دست و پا شكسته نبايد خواند، بلكه بايد به آرامى تلاوت
كرد، هنگامى كه به آيهاى مىرسى كه در آن ذكر آتش دوزخ شده است توقف مىكنى (و
مىانديشى) و به خدا از آتش دوزخ پناه مىبرى"! 4- علاوه بر ترتيل، دستور
به" تدبر و تفكر" در آيات قرآن داده است آنجا كه مىگويد: أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ:" آيا آنها در قرآن نمىانديشند"؟
(نساء- 82) در حديثى مىخوانيم كه
اصحاب و ياران پيامبر ص قرآن را ده آيه ده آيه از پيامبر ص مىآموختند، و ده آيه
دوم را فرا نمىگرفتند مگر اينكه آنچه در آيات نخستين بود از علم و عمل بدانند [1] و در حديث
ديگرى از پيامبر ص مىخوانيم:
اعربوا القرآن و التمسوا غرائبه
: قرآن را فصيح و روشن بخوانيد و از شگفتيهاى مفاهيم آن بهره گيريد" [2] و نيز در حديث
ديگر از امام صادق نقل شده:
لقد تجلى اللَّه لخلقه فى كلامه و لكنهم لا يبصرون:
" خداوند خود را در كلامش به مردم نشان داده است، ولى كوردلان
نمىبينند" [3] (تنها
روشن ضميران آگاه و انديشمندان با ايمان جمال او را در سخنش