نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 389
به قيمت عالى بخرد! ضمنا جمله وَ
لَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا ... خالى از اشاره
به اين نكته نيست كه صبر و استقامت و پايمردى در مسير طاعت و مخصوصا پايبند بودن
به عهد و پيمان از بهترين اعمال آدمى است.
در حديثى از على ع در نهج البلاغه مىخوانيم:
الصبر من الايمان كالرأس من الجسد و لا خير فى جسد لا رأس معه و لا فى ايمان
لا صبر معه:
" صبر و استقامت در برابر ايمان همچون سر است در برابر تن، تن بى سر،
فايده و دوام و بقايى ندارد همچنين ايمان بدون صبر و پايمردى" [1]
***
و به دنبال
آن به صورت يك قانون كلى نتيجه اعمال صالح توام با ايمان را از هر كس و به هر صورت
تحقق يابد، در اين دنيا و جهان ديگر، بيان مىكند، و مىگويد:" هر كس عمل
صالح انجام دهد در حالى كه مؤمن باشد، خواه مرد يا زن به او حيات پاكيزه مىبخشيم،
و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مىدادند خواهيم داد" (مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ
مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ
بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ).
و به اين ترتيب معيار، تنها" ايمان" و" اعمال صالح زائيده
آن" است و ديگر هيچ قيد و شرطى نه از نظر سن و سال، نه از نظر نژاد، نه از
نظر جنسيت و نه از نظر پايه و رتبه اجتماعى در كار نيست.
و نتيجه اين عمل صالح مولود ايمان در اين جهان، حيات طيبه است يعنى تحقق
جامعهاى قرين با آرامش، امنيت، رفاه، صلح، محبت، دوستى، تعاون و مفاهيم سازنده
انسانى خواهد بود، و از نابسامانيها و درد و رنجهايى كه بر اثر استكبار و ظلم و
طغيان و هوا پرستى و انحصارطلبى به وجود مىآيد و آسمان