نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 280
اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور همه جنبندگان باشد، زيرا مىدانيم جنبندگان
روى زمين معمولا براى انسان آفريده شدهاند چنان كه قرآن مىگويد:
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً" او خدايى است كه آنچه را در روى زمين است به خاطر
شما آفريد" (بقره- 29).
هنگامى كه انسانها از ميان بروند، فلسفه وجود جنبندگان ديگر، نيز از ميان
خواهد رفت و نسل آنها قطع مىشود.
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه اگر ما به عموميت و وسعت مفهوم آيه بنگريم
نتيجهاش آن خواهد بود كه هيچ انسانى در روى زمين، غير ظالم وجود ندارد، و هر كسى
به سهم خود مرتكب ستمى شده است، كه اگر بنا بر مجازات سريع و فورى باشد، دامان همه
را خواهد گرفت، با اينكه مىدانيم نه تنها پيامبران و امامان كه معصومند مصداق
چنين ظلمى نيستند، بلكه در هر عصر و زمان گروهى از نيكان و پاكان و مجاهدان راستين
هستند كه حسنات آنها مسلما بر سيئات كوچكشان برترى دارد و قطعا مستحق مجازات نابود
كننده نيستند.
پاسخ اين سؤال را چنين مىتوان گفت كه آيه يك حكم نوعى را بيان مىكند، نه
عمومى و همگانى و نظير اين تعبير در ادبيات عرب و غير عرب نيز ديده مىشود، اين
شعر معروف را غالبا شنيدهايم: