نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 197
ترجمه:
24- و هنگامى
كه به آنها گفته شود پروردگار شما چه نازل كرده است! مىگويند اينها (وحى الهى
نيست) همان افسانههاى دروغين پيشينيان است.
25- آنها
بايد روز قيامت بار گناهان خود را بطور كامل بر دوش كشند، و هم سهمى از گناهان كسانى
را كه بخاطر جهل گمراهشان ساختند، بدانيد آنها بار سنگين بدى بر دوش مىكشند.
26- كسانى كه
قبل از ايشان بودند (نيز) از اين توطئهها داشتند، ولى خداوند به سراغ شالوده
(زندگى) آنها رفت و آن را از اساس ويران كرد، و سقف بر سرشان از بالا فرو ريخت، و
عذاب (الهى) از آنجايى كه نمىدانستند به سراغشان آمد!.
27- سپس روز
قيامت خدا آنها را رسوا مىسازد، و مىگويد شريكانى كه شما براى من ساختيد، و
بخاطر آنها با ديگران دشمنى مىكرديد كجا هستند؟ (در اين هنگام) عالمان مىگويند:
رسوايى و بدبختى، امروز بر كافران است.
28- همانها
كه فرشتگان (قبض ارواح) روحشان را مىگيرند در حالى كه به خود ظلم كرده بودند، در
اين هنگام آنها تسليم مىشوند (و مىگويند) ما كار بدى انجام نمىداديم، آرى
خداوند به آنچه انجام مىداديد عالم است.
29- اكنون از
درهاى جهنم وارد شويد در حالى كه جاودانه در آن خواهيد بود، چه جاى بدى است جايگاه
مستكبران؟!
شان نزول
در تفسير
مجمع البيان مىخوانيم كه بر طبق بعضى از روايات آيه نخست درباره مقتسمين
(تبعيضگران) كه قبلا درباره آنها بحث شد نازل گرديده است، آنها 16 نفر بودند كه
به چهار گروه تقسيم شدند و هر گروه چهار نفرى بر سر راه مردم در يكى از جادههاى
مكه در ايام حج ايستادند تا پيش از آنكه مردم وارد شوند ذهن آنها را نسبت به قرآن
و اسلام بدبين سازند، و بگويند محمد ص دين و آئين تازهاى نياورده بلكه همان
افسانههاى دروغين پيشينيان است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 197