نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 114
***
اما تصور
نكنيد كه آثار آنها به كلى از ميان رفته، نه" بر سر راه كاروانيان و گذر
كنندگان همواره ثابت و برقرار است" (وَ
إِنَّها لَبِسَبِيلٍ مُقِيمٍ).
اگر باور
نداريد برخيزيد و برويد و ويرانههاى اين شهرهاى بلا ديده را كه بر سر راه مسافران
در طريق شام (از سوى مدينه قرار دارد بنگريد و بينديشيد، بينديشيد و عبرت گيريد،
عبرت گيريد و به سوى خدا باز گرديد، و راه توبه را پيش گيريد، و آلودگيها را از دل
و جان خود بشوئيد.
***
باز هم
به عنوان تاكيد بيشتر و دعوت افراد با ايمان به تفكر و انديشه در اين داستان
عبرتانگيز اضافه مىكند كه در اين داستان نشانهاى است براى افراد با ايمان (إِنَّ
فِي ذلِكَ لَآيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ).
چگونه ممكن
است انسان ايمان داشته باشد و اين سرگذشت تكان دهنده را بخواند و عبرتها
نگيرد؟!
***
درباره معنى" سجيل" و اينكه چرا بر اين قوم آلوده، بارانى از
سنگ فرود آمد، و چرا شهر آنها زير و رو شد، و چرا لحظه نزول عذاب، صبحگاهان بود و
چرا به خانواده لوط دستور داده شد كه به پشت سر خود نگاه نكنند، و همچنين در زمينه
تحريم همجنسگرايى در اديان آسمانى، و فلسفه آن، و نيز اخلاق قوم لوط، در ذيل آيات
سوره هود بحث كافى كرديم (به جلد 9 تفسير نمونه صفحه 189 تا 198 مراجعه فرمائيد).
ولى باز
نكتههايى باقى مانده كه ذيلا از نظرتان مىگذرد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 114