نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 389
" اينها براى آن است كه خداوند مىخواهد هر كس را مطابق آنچه انجام داده
است جزا دهد" (لِيَجْزِيَ اللَّهُ
كُلَّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ).
جالب اينكه نمىگويد:" جزاى" اعمالشان را به آنها مىدهد. بلكه
مىگويد: آنچه را انجام دادهاند به عنوان جزا به آنها خواهند داد، و به تعبير
ديگر جزاى آنها اعمال مجسم خودشان است، و اين آيه با اين تعبير خاص دليل ديگرى بر
مساله تجسم اعمال است.
و در پايان مىفرمايد:" خداوند سريع الحساب است" (إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ).
كاملا روشن است هنگامى كه اعمال انسان از ميان نرود و با تغيير چهره به سراغ
آدمى بيايد ديگر حسابى از آن سريعتر نخواهد بود، و در واقع حسابش همراه خودش است!
در بعضى از روايات مىخوانيم ان اللَّه تعالى يحاسب الخلائق كلهم فى مقدار لمح
البصر:" خداوند به اندازه يك چشم بر هم زدن حساب همه خلائق را مىرسد"
اصولا محاسبه پروردگار نياز به زمان ندارد و آنچه در روايت فوق آمده، در حقيقت
براى اشاره به كوتاهترين زمان است (براى توضيح بيشتر به جلد دوم تفسير نمونه صفحه
40 مراجعه فرمائيد).
و از آنجا كه آيات اين سوره و همچنين تمامى اين قرآن جنبه دعوت به توحيد و
ابلاغ احكام الهى به مردم و انذار آنها در برابر تخلفاتشان دارد، در آخرين آيه اين
سوره (سوره ابراهيم) مىفرمايد:" اين (قرآن) ابلاغ عمومى براى همه مردم است"
(هذا بَلاغٌ لِلنَّاسِ).
" و انذارى است براى آنان" (وَ
لِيُنْذَرُوا بِهِ)" و هدف اين است كه
بدانند او معبود واحد است" (وَ
لِيَعْلَمُوا أَنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 389