نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 186
فى رحم آل
محمد و قد يكون فى قرابتك:
" اين
جمله در باره پيوند با آل محمد صادر شده است و گاهى در خويشاوندان و بستگان تو نيز
هست".
جالب اينكه
در پايان اين حديث مىخوانيم كه امام فرمود:
فلا تكونن
ممن يقول للشىء انه فى شىء واحد:
" از
كسانى مباش كه معنى آيات را منحصر به مصداق معينى بدانى"
[1] اين جمله اشاره روشنى به وسعت معانى آيات قرآن است كه مكرر خاطر-
نشان كردهايم باز در حديث سومى از همان پيشواى بزرگ مىخوانيم كه در تفسير اين
آيه فرمود:
هو صلة
الامام فى كل سنة بما قل او كثر ثم قال و ما اريد بذلك الا تذكيتكم:
" منظور
برقرار ساختن پيوند با امام و پيشواى مسلمين در هر سال از طريق كمك مالى است، كم
باشد يا زياد، سپس فرمود: منظور من با اين كار فقط اين است كه شما را پاك و پاكيزه
كنم" [2] سومين و چهارمين برنامه طرفداران حق آنست
كه" آنها از پروردگارشان، خشيت دارند و از بدى حساب در دادگاه قيامت مىترسند"
(وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ).
در اينكه
ميان" خشيت" و" خوف" چه تفاوتى وجود دارد، با اينكه هر دو
نزديك به يكديگر است بعضى گفتهاند: خشيت، خوف است كه توام با احترام طرف و توام
با علم و يقين باشد، و لذا در قرآن اين حالت مخصوص دانشمندان شمرده شده است،،
إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ:
" از
ميان بندگان خداوند، تنها علما و دانشمندان از او خشيت دارند" (فاطر- 28).
ولى با توجه
به موارد استعمال كلمه خشيت در قرآن كه در آيات بسيارى